tisdag 18 augusti 2009

Dubbelt så snabbt - Dubbelt så bra?

Jag lyssnar på rätt många podcasts på min iphone. Bland annat diskussioner om skrivande, om buddhism och ljudböcker. Uppdateringen till 3.0 i somras gjorde att man kan välja att lyssna på podcaster i dubbla hastigheten (eller snarare 50% snabbare även om det står 2x på knappen). I början kände jag mig lite skeptisk till funktionen men jag har på senare tid börjat använda den mer och mer. Det mesta jag lyssnar på fungerar lika bra med ökad hastighet och eftersom det finns mycket mer som jag vill höra än som jag hinner med så minskas gapet med detta.

Det finns en småirriterande bug som gör att den ibland inte förstår att man spelar med ökad hastighet utan markören flyttas bara i normal hastighet och när jag pausar och startar igen så backar ljudet till där markören var. Det verkar bara hända när jag puasar med headsetknappen och jag har hunnit vidare från ett avsnitt till nästa så det går att leva med.

Några typer av podcasts lär jag dock aldrig lyssna på i dubbel hastighet:

  • Humor, timingen är halva skämtet
  • "Radioteater", dvs när ljudböckerna ljudeffekter och röster, jag tror att jag skulle tappa för mycket då.
  • Samt självklart rena musikpodcaster.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade