torsdag 27 augusti 2009

Litteraturens värde

En TT intervju med Håkan Nesser publicerades i vår lokala dagstidning, Sundsvalls Tidning, häromdagen, . Han är en av mina svenska favoörfattare så jag läste naturligtvis intervjun så fort jag sett den. Han har många kloka åsikter men det är andå ett par av hans tyckanden som jag vill kommentera.

Han tyckte att böcker är för billiga och att det är synd att böcker säljs i stormarknader, att litteraturen förminskas av att man kan köpa en bok samtidigt som en limpa.

Mitt intryck av uttalandet om priset var att det inte i sig hade att göra med att författaren ska ha b ra betalt utan att priset ska ange värdet på boken. Här håller jag inte alls med. Jag anser att ju billigare böcker är, desto fler kan få tillgång till dem och läsa det de tycker om. På sammma sätt tycker jag att det är bra att böcker finns tillgängliga på många ställen. Varför skulle det vara sämre att köpa en bok på Ica än i fina bokhandeln? Ett möjligt argument här skulle kunna vara att klassiska bokhandlar tar ett ansvar för att ha ett brett sortiment och inte bara bestsellers men jag är inte alls säker på hur relevant det är nu för tiden.

Det andra jag vill kommentera är hans åsikter om författare och synlighet. Han tyckte det var synd att författare idag är så synliga, de syns på twitter och andra ställen med kommentarer i tid och otid i stället för att skriva och låta sin text tala.

Här håller jag i princip med, det ska vara berättelsen som är viktigast och många författare är säkert lyckligast om de får ägna sig åt att skriva och inte åt att marknadsföra sig själva. Tyvärr tror jag dock att den bistra verkligheten är att nya författare måste försöka få så mycket uppmärksamhet som de bara kan, böde för sig själva och för sina böcker. Detta gäller förstås särskilt mycket för de som satsar på att ge ut sig själva, eller bara hoppas på att bli upptäcka av något förlag. Men även nya författare som har ett förlag kan säkert behöva göra eget jobb för att hålla sig synliga.

Håkan Nesser själv sitter i en helt annan situation där. Han har blivit tillräckligt känd och omtyckt redan för att en ny bok av honom mer eller mindre säljer sig själv. Så han kan nog klara sig bär även om han helt slutar ge intervjuer framöver. (Vilket han halvt på skämt hotade med i artikeln.) Jag får hoppas att det inte var alltför mycket allvar bakom det för jag hör hellre Nessers åsikter, även om jag inte håller med om dem, än många andra deckarförfattares.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade