tisdag 10 mars 2009

Jag kan vara en lögnare

På DN kultur finns en artikel om att många ljuger om vilka böcker de läst.

Den bok som flest ljugit om är 1984, där hela 42 procent av de tillfrågade i en brittisk undersökning sagt att de läst den fast det inte var sant. Själv tror jag att jag har läst den, men har jag verkligen det? 1984 är en av de böcker som på något sätt tillhör det allmänna undermedvetandet.  Jag kan handlingen,  vet hur den slutar och så vidare. Men har jag läst den? Eller har jag bara hört talas om den, läst sammanfattningen, sett sketchen, lyssnat på recensionen och läst MAD parodin? Det var många år sen jag läste den, om jag nu gjorde det, så det kan vara ren glömska som gör mig osäker. Jag skulle kunna läsa om den för att med viss säkerhet säga att jag verkligen har läst den men oavsett vilket lär jag varken bli överraskad av slutet eller bli upprörd över framtidsskildringen, så vad skulle poängen vara?

Nej, jag låter bli det och tröstar mig i stället med att jag är helt säker på att jag läst böckerna på sjätte (A Brief History of Time, Stephen Hawking, 15% lögnare) och tionde plats (Den själviska genen, Richard Dawkins, 6% lögnare).

Det skulle vara intressant att se en liknande undersökning gjord i Sverige. Urvalet i undersökningen känns som att det ganska väl speglar att den är från storbritannien. Vilken svensk författare ljugs det mest om? Skulle författaren i fråga vara nöjd eller missnöjd med att komma högt på en ljugarlista?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade