söndag 29 mars 2009

Recension - Stephen King: Att skriva

Stephen Kings Att Skriva består till ungefär lika delar av självbiografi och av en introduktion till författande och skrivande. Med tanke på Kings vana att producera tegelstenar till romaner så blir man nästan förvånad  av att bägge dessa saker får plats på endast cirka 250 sidor.

Själv har jag endast läst några av Kings andra böcker men den här hade fått rekommendationer på många ställen så den verkade tillräckligt intressant för att få en chans.

Boken börjar med den självbiografiska delen. (I slutet finns ett tillägg som berättar om hur han var nära att dö i en bilolycka 1999.) Självbiografin börjar som sig bör med honom som ung och sträcker sig över succeen med Carrie fram till att han är en känd författare som just kommit ut ur sitt alkoholmissbruk. För en hoppfull författare känns det som en tröst att se att även Stephen King fick kämpa länge innan sitt genombrott.

Den andra halvan handlar alltså om skrivande. Här finns mycket läsvärt (som att det är viktigt att skriva mycket, helst varje dag). Saker som visserligen också finns i många andra skrivarböcker men som tål att upprepas. Även denna del innehåller en del berättelser och anektdoter från hans eget liv, men då framför allt om hur han fick ideer till sina böcker och om hans tankar runt skrivandet av dessa. Några exempel tas från andra författare men det mesta tas från Kings egna verk. Detta är nog också vad den typiska köparen av denna bok väntar sig så det är inte i sig förvånande.

I stort sett tyckte jag om den här boken. Däremot måste man ta den för vad den är. Den är till största delen en bok för att bli inspirerad att skriva, snarare än en bok där man hittar detaljerade råd om personteckning, dialog och andra tekniker för skrivande. Dessutom så lär boken ge mer desto mer läsaren har läst av Kings romaner. Är man helt ointressarad av Stephen King som författare och bara vill hitta någon lärobok i skrivande så bör man undvika den här. Men har man något litet intresse av honom och behöver lite inspiration så är Stephen Kings Att skriva värd den tid den tar att läsa. Den är dessutom inte särskilt dyr, pocketupplagan kostar  cirka 80 kronor hos nätbokhandlarna.