söndag 5 april 2009

Gammel vinyl till ny mp3

I dessa IPRED tider så känns det vanskligt att ladda ner, även om det skulle vara musik som jag redan har köpt en gång. Så jag började leta efter ett säkrare om än långsammare alternativ till att få mina gamla vinylskivor tillgängliga som mp3.

Det kanske mest naturliga valet för detta, att ta in musiken via datorns mikrofoningång och spela in med hjälp av audacity,  föll bort för mig därför att jag inte vill ta datorn fram och tillbaka till muskrummet bara för att göra inspelningar.

Mitt första försök var att köpa en lp-spelare på Clas Ohlson som hade uttag för minnespinne och som kunde spela in mp3 till pinnen. Dessutom hade den cd-spelare och radio så det kändes som ett bra köp för en knapp tusenlapp. Tyvärr så klarade det examplar jag köpte inte riktigt av att spela mina skivor. Den upptäckte hack i skivorna som min gamla skivspelare inte hittade vilket gjorde att musikupplevelsen blev rätt så begränsad. Turligt nog hade jag öppet köp för spelaren men jag var tillbaka på ruta ett.

Några dagar senare insåg jag (ja jag är långsam) att en diktafon eller en mp3spelare med line-in ingång borde fungera alldeles utmärkt. Så långt hade jag rätt men att gå vidare var inte det lättaste. 

En diktafon kändes på något sätt naturlig. En sådan skulle vara gjord just för att spela in och säkert ha alla funktioner som behövdes. Här visar det sig att det för diktafoner inte alls är självklart att man ska kunna koppla dem till en pc. Det billigaste diktafonsegmentet saknade möjlighet till usbkoppling så de skulle inte vara till någon glädje för mig. (Nåja, det näst billigaste diktafonsegmentet, de allra billigaste spelar fortfarande in till band!) 

De dyrare diktafonerna hade två nackdelar, den första är att de är dyra den andra är att tillverkarna här tydligen helt har missat att flashminne har blivit otroligt mycket billigare de sista åren. 

Dyrt är naturligtvis relativt, det fanns några som låg kring tusenlappen, men då hade dom det något begränsade minnet av 64 megabyte. Just det, du läste rätt. Sextiofyra. Megabyte. På det får man knappt in ens en vinylskivas bägge sidor om man vill ha en lite högre bithastighet. Diktafoner med större minne hamnade snabbt upp i både två och tretusen kronor. Ingen av de jag hittade hade mer än 512 megabyte ens på dessa prisnivåer.

Mp3 spelare då? Dom har hyfsade priser numera och efter vad jag först mindes fanns det många som hade inspelning. Tyvärr visade sig inspelning i de allra flesta fall betyda att de hade en inbyggd mikrofon (inte mikrofonuttag) som man kunde använda. Det är säkert bra för att spela in samtal, ta minnesanteckningar och liknande. Men för att spela in musik med någorlunda hög kvalite? Tveksamt.

Efter ett intensivt letande på nätet (där jag inte hittade alltför mycket), ett besök på respektive Expert och Media Markt som inte heller gav något så hittade jag slutligen Creative Zen Plus på Elgiganten.  Modellen verkar vara något år eller två gammel men den har i alla fall Line in! (Expediten jag pratade med på Expert påstod att Line in är på väg ut i mp3 spelare så det var i så fall tur att modellen var lite ålderstigen.)

Tyvärr spelar den inte in direkt i mp3 utan wma, men senaste betan av audacity och ett par plugins till den löste detta. 

Så nu återstår bara att spela in skivorna på den. Samt naturligtvis hästjobbet att dela upp det inspelade i enskilda låtar och märka upp dem. Så nån gång framåt 2011 hoppas jag att ha mina lp skivor på ett modern format och kunna njuta av mina ton- och 20-års favoriter direkt från min bärbara spelare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade